lördag 15 oktober 2016

Hyllevandring

Tisdagen den 27 November var jag på Hyllevandring på huvudbiblioteket i Tromsö, som en del av ett arbetskrav för en kurs på UIT. Ämnet för dagen var ”I skyggen av de store polfarerne”, vilket stod bestämt som ett föredrag, något som var lite annorlunda än vad jag tänkt med en hyllevandring. Föredraget som sådant hölls inne i ett av bibliotekets stängda rum, vilket nog var en god idé eftersom detta då inte stör bibliotekets andra gäster, och vice versa. Om det hade kommit mycket folk hade nog dock detta varit ett problem, eftersom rummet var ganska litet. Men jag utgår ifrån att de har en rätt bra idé om antalet som kommer. I vårt fall var vi sex stycken vad jag minns.

Föredraget handlade som sagt om några av dem som stod i skuggan av de stora (norska) polfararna. Framförallt så fokuserades föredraget på Adolf H. Lindström, som var kock till både Nansen och Amundsen, men som inte skrev något själv och på så vis blivit bortglömd. Nu har han dock fått en biografi skriven över sig. Den andra personen som togs upp var Hilda Johansen, frun till Hjalmar Johansen som också han var med både Nansen och Amundsen. Också hon har fått en biografi skriven över sig i det sista.

I grund så måste jag säga att jag var mycket imponerad av föredraget. Föredragshållaren (som jag tyvärr glömt namnet på) talade mycket väl. Hon var tydlig, talade i en god takt och lagom högt för att vår lilla grupp skulle höra bra. Hon hade med sig både böcker och upptryckta bilder ifrån böckerna att visa upp, och att få ansikten på personerna som det talas om gör en stor skillnad. I alla fall för mig. Slutligen så hade hon en mycket bra känsla för dramatik i hur hon lade upp sitt berättande. Om jag har någon kritik att komma med så kan det vara att föredraget kanske var lite långt, 1 timme och 20 minuter, samt att om man inte kunde något om polhjältarna och deras manskap sedan tidigare så förlorade man en del av kontexten till föredraget. Men hon uppfyllde alla sina mål, i alla fall med mig, jag kommer att läsa en eller ett par av de böcker hon tog upp och jag kommer att gå på fler hyllvandringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar